Decaan op reis: de waarde van internationale partnerships

Corporate Strategy & Innovation

paul inspiration day.jpg

Achter elke managementschool schuilt een gemotiveerde decaan. Paul Matthyssens, sinds 2013 de decaan van Antwerp Management School, geeft inzicht in een belangrijk aspect van zijn functie. Hij legt ons uit waarom hij veel tijd in het buitenland spendeert en daarmee inzet op inward en outward internationalization.

Het onderhouden van internationale contacten is erg belangrijk. Antwerp Management School heeft veel internationale studenten en werkt vaak samen met buitenlandse scholen. “Ik denk dan ook dat het belangrijk is voor AMS om verder te gaan met de internationalisatie. We zijn de meest internationale school van België en daar zijn we trots op, maar dat betekent ook dat ik als boegbeeld van de school de contacten dien te onderhouden. In veel culturen wordt er ‘onder leiders’ besloten en samen dineren, praten en lachen is belangrijk.”

Decaanconferentie

In juanuari was Paul nog op de decaanconferentie van AACSB in New Orleans. “Dat is een event waar je je ten minste elke twee jaar moet laten zien.” Daar zijn twee redenen voor. “Ten eerste heb je alle partnerscholen nodig. Dus je kan daar netwerken en gemeenschappelijke projecten bespreken. Het is een event waar je al die collega's kan tegenkomen. Ten tweede ga ik naar zo’n conferentie om geïnspireerd te worden. Het is een top-level conferentie. Ik vond de meest inspirerende sessie dit jaar die van Salim Ismail. Hij is auteur en is de CEO van de Singularity University in Californië. En wanneer je naar hem kijkt en naar hem luistert, krijg je het gevoel dat business schools gaan veranderen, dat we innovatiever moeten zijn, dat we de innovatie moeten bijbenen en ons eigen businessmodel relatief snel moeten transformeren in de volgende jaren.”

"Ik ben geïnspireerd over de toekomst van business schools. Ik geloof dat we innovatiever moeten zijn en ons eigen businessmodel relatief snel moeten transformeren in de volgende jaren."

Buitenlandse partners

“Antwerp Management School is een 'boutique business school', maar is heel internationaal. Dat betekent dat we buitenlandse partners hebben die belangrijk voor ons zijn om verschillende redenen. Om te beginnen, kunnen zij studenten naar ons brengen, de zogenaamde inward internationalization. Ten tweede kunnen zij ons helpen om business te voeren in deze landen, de outward internationalization.

China7.pngZo kunnen we samenwerken aan een executive programma's in China, zoals de New Silk Road Summit die eind oktober plaatsvindt. Er kan ook een derde reden zijn, namelijk naar het buitenland gaan om professoren te vinden die naar hier kunnen komen voor een uitwisseling of plaatsen voor onze professoren om naar het buitenland te gaan. Met sommige scholen werken we ondertussen op zeer veel vlakken samen. Zoals bijvoorbeeld met Lingnan University College, Sun Yat-sen University in Guangzhou (China): de EMBA visit, Excutive PhD joint track, Master CEB, etc.”

Buiten conferenties moet er dus ook wat afgereisd worden. “Nu, wanneer ik naar het buitenland ga, is dat om partnerships te ontwikkelen of te onderhouden, want een ‘long time no see’-attitude is niet goed voor zulke relaties. Je zou eens per jaar alle partners moeten bezoeken en evalueren of er nog extra business mogelijk is.”

"We zijn de meest internationale school van België, daarom moet ik als boegbeeld van de school veel reizen om die internationale contacten te onderhouden."

Op de agenda

Ook de komende maanden zal hij niet stilzitten. Zo is er begin mei een AMBA-conferentie voor decanen in Dubai. Een aantal jaar geleden was hij ook al aanwezig op de AMBA Deans Conference, maar voor de jubileumeditie (50 jaar) keert hij graag nog eens terug. In juni reist hij dan af naar Hong Kong voor een conferentie over designmanagement, een bezoek aan partners Lingnan en Donghua (Shanghai) en in diezelfde maand vindt in Fordham de diploma-uitreiking van het 3-Continent programma plaats.

paul hug.jpgPaul Matthyssens blijft ondertussen lesgeven. Zowel op de Antwerp Management School als UAntwerpen geeft hij lessen Strategic Management. “Ik vind het belangrijk dat een decaan lesgeeft.”  Dat is enerzijds om dichterbij zijn collega’s te staan en hun vertrouwen te krijgen, maar ook om studenten beter te begrijpen. “Het is heel goed om als decaan nog les te geven, omdat je dan het hart van de studenten kan voelen kloppen en zo leert wat er bij hen leeft.”

Eerder vertelde Paul al over waarom hij zo'n belang hecht aan verantwoord managementonderwijs en wat hij vindt van de kritiek op klassieke business schools. Lees het artikel hier