NL

De geloofsbrieven van de ondernemer: vloek of zegen?

Strategy & Innovation

wouter.jpg

Johanna Vanderstraeten.jpgAMS professoren Wouter Van Bockhaven en Johanna Vanderstraeten schreven de paper 'Pre-commitments as an entrepreneurial resource acquisition strategy: a blessing or a curse?'. Deze werd met twee andere papers genomineerd voor de ‘J.M. Veciana Best Paper Award for a junior researcher’. Deze aanmoediging is onderdeel van de conferentie Research in Entrepreneurship and Small Business ('RENT XXX') dat aan de vooravond van de Dag van de Ondernemer werd georganiseerd door EIASM, ECSB en IMEC. De paper is nog niet gepubliceerd, maar we geven hier al exclusief de take-aways.

Zouden ondernemers meer aan 'effectuation' moeten doen?

Er is al veel geschreven over het begrip effectuation en hoe ondernemers een te planmatige werkwijze zouden moeten vermijden. Dat wil zeggen dat je niet te veel tijd besteedt aan het vormgeven van je strategie. Dit begrip werd in een aantal concrete principes uitgewerkt.

  • Kijk snel naar wat je in de hand hebt
    het ‘bird in hand’-principe;
  • Focus op de zaken die je zelf kan controleren in plaats van de toekomst te voorspellen
    het ‘pilot in the plane’-principe;
  • Experimenteren in plaats van plannen en draai tegenslagen om in opportuniteiten 
    het ‘lemonade’-principe;
  • Neem risico's, maar niet meer dan je kunt incasseren
    het ‘affordable loss’-principe;
  • Werk samen met betrouwbare en toegewijde partijen door te netwerken
    het ‘crazy quilt’-principe via pre-commitments.

Het principe 'crazy quilt' voor het eerst empirisch onderzocht

  • Wat algemeen wordt verondersteld, is dat je moet netwerken door ‘pre-commitments’ aan te gaan. Nog voor je een afgewerkt product of dienst hebt, moet je ‘geloofsbrieven’ voorzien om potentiële klanten, leveranciers of partners aan je te binden.
  • Van Bockhaven en Vanderstraeten onderzochten of het klopt dat je jezelf afhankelijk moet maken om succesvol te zijn als ondernemer. Hoewel onzekerheid wordt verminderd, maak je ook al afspraken op een moment dat je nog niet echt sterk staat om te onderhandelen.

Resultaten van het onderzoek

  • Hoe moet een ondernemer dan netwerken? Door enkel zeer gerichte ‘pre-commitments’ aan te gaan. Enkel wanneer deze je belangrijke strategische middelen of voordelen opbrengen, dragen ze bij tot innovatief succes.
  • Wanneer je dit ongefocust doet, zullen financiële prestaties eronder lijden.
  • Er is een combinatie nodig van diepe relaties (die veel loyaler zijn en waar je meer van kan vragen) en lossere maar diverse relaties (die uit een andere omgeving, een ander netwerk komen en daardoor complementaire en innovatieve kennis en inzichten bieden). Het laatste type relaties draagt in belangrijke mate bij tot jouw innovatieve succes als ondernemer.

 

In toekomstige blogposts zullen we nog dieper ingaan op verschillende onderdelen van de paper. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief Business Design & Innovatie. Rechts van dit artikel kun je je hiervoor inschrijven.