Hoe een Master in Management en een passie voor ondernemerschap kan leiden tot een fantastisch duurzaam product

Students & Alumni

Het mag dan nog 'hot' nieuws zijn dat Hollywoodsterren voor duurzame kleding op de rode loper gaan, eigenlijk was de Belgische start-up Wølven Global hen al lang voor. Sander Van de Walle is medeoprichter van Wølven Global, believer van de circulaire economie en alumnus van de Master in Management aan AMS. Zijn passie voor ondernemerschap was er duidelijk al, maar AMS bood zowel de nodige inspiratie als een stevige basis om zijn eigen bedrijf te starten.

Sander werkt op een cost engineering afdeling, terwijl zijn jeugdvriend Claus industrieel ingenieur is. Allebei zeer technische functies waarvoor je de nodige zin voor precisie moet hebben en waarin je je moet houden aan een afgebakend kader van regels en procedures. Hoewel Sander en Claus hun job graag doen, misten de twee voormalige scoutsleiders toch een beetje avontuur. Daarom beslisten ze om naast hun ‘gewone’ job samen een bedrijf te starten. Wølven Global is de ideale uitlaatklep voor hun creativiteit en gevoel voor avontuur.

Sander Wolven

De Master in Management was de perfecte voorbereiding

Helemaal in lijn met hun scoutservaring, begonnen Sander en Claus niet zomaar ‘à l’improviste’ aan hun businessavontuur. Het behalen van de Master in Management aan AMS bleek de perfecte voorbereiding te zijn, zo geeft Sander mee: "De opleiding heeft onze start-up op diverse manieren in de goede richting geduwd. Eerst, en misschien vooral, heeft AMS ons de inspiratie gegeven om ons concept te finetunen. Claus en ik wisten wel dat we iets 'duurzaams' wilden doen, maar we wisten niet precies wat. Nu draait het bij AMS allemáál om duurzaamheid. Het is niet zomaar een vak binnen een opleiding: voor AMS is duurzaamheid een manier van leven en van business doen. We maakten een Inspiration Night mee, luisterden naar pitches van duurzame start-ups, gingen aan de slag met projecten rond duurzaamheid et voilà, de idee van Wølven Global was geboren."

Voor AMS is duurzaamheid een manier van leven en business doen

"Wølven Global gaat over duurzame kleding en trendy urban design. Je kan in onze webwinkel een 100% duurzame, originele trui bestellen. Na een jaar krijgen onze klanten de keuze: ofwel de trui houden, ofwel gratis aan ons terugbezorgen. In het laatste geval geven wij de truien aan Wereld Missie Hulp. Zij verkopen de truien door in lokale tweedehandswinkels of aan OVAM-gecertificeerde textielrecyclingbedrijven. De winst wordt geïnvesteerd in bijvoorbeeld onderwijsprojecten in derdewereldlanden. Zo proberen we met Wølven Global op onze eigen manier de Strategische Duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties na te leven."

merk wolven (1)

Het is oké om grote dromen te hebben, maar je moet de dingen ook voor elkaar krijgen

"Maar het is natuurlijk niet genoeg om een mooi, 100% duurzaam bedrijfsconcept te hebben. Je bedrijf moet ook winst maken. Het is oké om grote dromen te hebben, maar je moet de dingen ook nog voor elkaar krijgen. Daar kwam de masteropleiding van AMS dan weer goed van pas. Het vak marketingmanagement bijvoorbeeld, hielp ons bij het bepalen van onze klantgroepen. En tijdens de lessen financieel management leerden we alles over de valkuilen voor start-ups, hoe je financiering kan krijgen en hoe je een sterk businessplan maakt. Dat zijn allemaal essentiële zaken die je nodig hebt om een bedrijf op een goede manier te kunnen lanceren.”

échte projecten in de opleiding, dat is wat telt

"Nog iets wat ik bij AMS heb geleerd, is projectgewijs werken en met heel diverse projectteams. Groepswerk is iets wat heel sterk aan bod komt in de opleiding van AMS en ik heb dat van bij de start als iets heel positiefs ervaren. Je haalt zoveel meer uit je opleiding als je zelf echte projecten mag doen en als je kan brainstormen en ideeën kan finetunen met de andere studenten. Bij Wølven Global werken we ook altijd met kleine projecten, die we stap voor stap ontwikkelen en realiseren. En we bouwen ons eigen mini-ecosysteem samen met andere creatieve mensen. Op die manier halen we andere ideeën en expertise binnen en blijven we innovatief. Plus, het is gewoon veel leuker om samen te ondernemen."

Het is een fantastische reis geweest tot nu toe

"Wølven Global werd gelanceerd in november 2019. Ons avontuur is dus nog maar net begonnen, maar het is tot nu toe een fantastische reis geweest. En we hebben uiteraard nog veel meer ideeën. Zo lanceren we dit voorjaar nog een nieuwe collectie, bouwen we onze online community verder uit en plannen we een groot 'offline' event deze zomer. Het is gewoon geweldig om je eigen bedrijf stap voor stap op te bouwen, om samen te werken met andere creatieve en ondernemende geesten en je ideeën in realiteit om te zetten."

Volg de reis van Sander en haal je 100% duurzame kleding op www.wolvenglobal.com, www.facebook.com/wolvenglobal of www.instagram.com/wolven_global.

Wil je zelf een Master in Management worden?

Lees meer over het programma