Yannick (nu 22) en Eline (nu 20) Jaspers namen in de zomer van 2015 het bedrijfje Percon over. Verhuren, verkopen en herstellen van aanhangwagens: ze doen het met veel passie. Toch bleek het voor de prille twintigers niet evident om het vertrouwen van hun klanten te winnen. Daarvoor kregen ze de hulp via via Road to Growth, een begeleidingstraject van UNIZO, Graydon en Antwerp Management School.
Ondernemen werd Yannick en Eline met de paplepel ingegoten: hun vader is zaakvoerder van het containerbouwbedrijf Jaspers nv. Toch wilden broer en zus niet zomaar in zijn voetsporen treden. Door het aanhangwagenbedrijf Percon over te nemen en verder uit te breiden met de overname van 'Aanhangwagens Erik' en Kabako, een bedrijf gespecialiseerd in het maken van zeilen, gaasnetten en belettering, toonden ze dat ze écht op eigen benen konden staan.
"Omdat we zo jong zijn, boezemen we niet meteen vertrouwen in. Daarbij was alle hulp dus zeker welkom.”
Maar als jonge onderneming in volle groei stuitten ze op een aantal obstakels, zoals het overtuigen van nieuwe klanten. Eline: “Veiligheid is voor ons bijvoorbeeld heel belangrijk, maar dat konden we moeilijk overbrengen. Omdat we zo jong zijn, boezemen we niet meteen vertrouwen in. Daarbij was alle hulp dus zeker welkom.”
En die hulp kwam er uit enigszins onverwachte hoek. Yannick: “Dankzij een stunt met een zwembadcontainer die ik had bedacht voor de verjaardag van mijn zus, belandden we in een uitzending van VTM Nieuws. Daarop kregen we ontzettend veel reacties, waaronder een voorstel van UNIZO om het Road to Growth-begeleidingstraject te volgen. Dit leek ons het proberen waard.”
Via Road to Growth brachten we in kaart hoe ons bedrijf in elkaar zit en wat we willen bereiken. Op basis daarvan kregen we strategisch advies en concrete tips om verbeteringen aan te brengen, zodat ons bedrijf meer zou ‘aanspreken’. Van de website op punt stellen tot het verharden van de zandweg naar ons kantoor. Daarmee zijn we nu volop bezig.”
Persoonlijke aanpak
De twee waren aangenaam verrast door de gerichte en persoonlijke aanpak van UNIZO. Yannick: “We dachten eerst dat ze ons bij wijze van spreken uit een boekje zouden komen voorlezen. Maar dat idee was dus helemaal fout. Eline: “We voelden ons heel goed ondersteund. Ook na afloop van het Road to Growth-traject kunnen we nog steeds op de projectgroep rekenen. Zitten we nog met een vraag of probleem? Dan zoeken zij naar een passend antwoord of vervolgtraject.”
“We dachten eerst dat ze ons bij wijze van spreken uit een boekje zouden komen voorlezen. Maar dat idee was helemaal fout.”
Het belangrijkste dat de twee uit Road to Growth halen? “Zelfvertrouwen. We hebben hieruit vooral geleerd dat je heel zeker moet zijn over jezelf en je product. Dat je er moet stáán. Nee heb je, ja kun je krijgen, toch?”
Of ze Road to Growth zouden aanraden aan andere jonge ondernemers? “Ja, zeker en vast. Uit de begeleiding leerden we hoe je met klanten moet omgaan, hoe je je product op de juiste manier promoot en hoe je daarover efficiënt communiceert”, zegt Yannick. “Dat is iets waar iedere jonge ondernemer iets aan heeft.” Eline beaamt: “Dankzij Road to Growth durven we nu echt op particulieren of bedrijven afstappen om hen onze diensten aan te bieden.”
"We hebben hier enorm veel aan gehad. Als we ooit het gevoel krijgen dat we vast komen te zitten of in een sleur terechtkomen, kiezen we hier zeker opnieuw voor.”
Overwegen ze om zelf een nieuwe begeleiding te volgen? “Absoluut. We hebben hier enorm veel aan gehad. Als we ooit het gevoel krijgen dat we vast komen te zitten of in een sleur terechtkomen, kiezen we hier zeker opnieuw voor.”