Lenstra Remco.jpg

Vroeger konden we de scope van ons dagelijks werk redelijk goed inschatten. We werkten in complexe organisatiestructuren maar we hadden relatief eenvoudig werk. Vandaag de dag wordt er van ons verwacht dat we proactief, ondernemend en innovatief zijn. Onze organisaties worden eenvoudiger, maar ons werk en verantwoordelijkheden steeds complexer.

We werken in zelfsturende teams, zijn ‘agile’ en ‘lean’. Dit wordt in ieder geval van ons verwacht, maar in de realiteit beschikken we niet altijd over de juiste skills en werkvormen om dit effectief waar te maken.

Nieuwe manier van werken

Door de verschuivingen in verantwoordelijkheden, mentaliteit, werkindeling,  teamvorming, samenwerking en ga zo maar door, hebben veel ondernemingen nood aan een andere aanpak. Want een toegenomen complexiteit op de werkvloer (en in het dagelijks leven) dwingt ons te zoeken naar nieuwe methodes om pragmatisch en doelgericht te blijven werken.

Er is als het ware een momentum voor de introductie van een nieuwe manier van werken. Et voilà, Design Thinking, een innovatiemethode die al sinds de jaren tachtig bestaat, neemt plots een hoge vlucht. Het is een hype, een ‘new way of working’ geworden. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat Design Thinking een uitstekende innovatiemethode is om complexiteit te lijf te gaan.

 

"Design Thinking is in essentie ontwerpen voor de “niet-ontwerper”. Je gebruikt de processen en methodieken van de (human centered) ontwerper om te innoveren, in een multidisciplinair team."

 

Strategisch omgaan met innovatie

Vandaag vindt 'design' zijn plek in de organisatie en wel op twee manieren. Aan de ene kant raken steeds meer bedrijven ervan overtuigd dat deze methodiek geen ‘departement’ is, maar een ‘programma’ waarbinnen je strategisch met innovatie kan omgaan.

Aan de andere kant is ook de thematiek waar design op kan worden toegepast en de output die je mag verwachten, sterk geëvolueerd. Waar het zijn oorsprong heeft in het ontwerpen van grafieken en producten, heeft design in de laatste decennia een sterke evolutie doorgemaakt. Wie heeft er nog niet gehoord van ‘Service Design’ of ‘System Design’?

Vandaag is Design Thinking een stevig gefundeerde aanpak om nieuwe gebruikerservaringen en een product-/serviceomgeving te ontwerpen. Het gaat dan om extern georiënteerde ervaringen zoals die van klanten, maar ook om interne ervaringen en een nieuwe ‘employee experience’. Het staat je zelfs toe om te innoveren in enorm complexe sectoren zoals de gezondheidszorg, private sectoren, mobiliteit, het onderwijs, enz.

Design Thinking bevat de tools en werkvormen om onze complexer wordende opdrachten binnen onze organisatie tot een goed einde te brengen en is niet eens zo moeilijk om te leren.

Toegevoegde waarde van Design Thinking

Agile als het is, kan Design Thinking ingezet worden om verschillende problemen aan te pakken. De grootste toegevoegde waarde bestaat vooral hieruit:

  • Design Thinking is de methode bij uitstek om in multidisciplinaire teams een complex probleem aan te pakken.
  • Design Thinking is human centered. Het gaat om het creëren van waarde voor je belangrijkste gebruiker. Dit kan een klant zijn, maar ook een werknemer, een partner, enz.
  • Design Thinking heeft een positief effect op het innoverend vermogen en de cultuur van je organisatie.
  • Design Thinking verandert de manier waarop je zelf problemen benadert en geeft zelfvertrouwen.

Benieuwd of Design Thinking een oplossing kan bieden voor de complexiteit in jouw organisatie? Wil je meer vertrouwd geraken met deze methode? Op Antwerp Management School bieden wij een kortlopende masterclass aan die jou volledig op weg helpt.

Ontdek onze Masterclass Business Design Thinking!

Reacties