w.r.yuma is het eerste bedrijf ter wereld dat gerecycled plastic gebruikt om brillen te 3D-printen. De zonnebrillen worden gemaakt van lokaal gerecyclede autodashboards, PET-flessen en koelkasten. Ze worden in Antwerpen ontworpen, ge-3D-print en met de hand in elkaar gezet. Sebastiaan de Neubourg is 33, ingenieur én oprichter van het bedrijf.
Voordat ik w.r.yuma opstartte, werkte ik als een circulaire economie consultant voor kmo’s en startups, waarbij ik ze hielp om zero waste businessmodellen uit te bouwen. Ik kreeg de kans om samen te werken met heel veel ondernemers die aan het experimenteren waren met radicaal nieuwe manieren van ondernemen. In mijn ogen waren dit echte pioniers die de toekomst vormen met hun ideeën.
Het kickstarten van de circulaire economie
3D-printen opent de deur naar een circulaire economie. Door het efficiënte proces kunnen we limited editions van gepersonaliseerde brillen maken, die achteraf makkelijk gerecycleerd kunnen worden.
Omdat ik al met verschillende ‘impact startups’ had gewerkt, wist ik dat een product naast ‘alleen’ duurzaamheid extra voordelen moest hebben. 3D-printen stelt ons in staat op maat gemaakte brillen te maken die passen bij de vorm en stijl van elke individu. Het stelt ons ook in staat producten te maken die makkelijk uit elkaar gehaald kunnen worden om te recyclen (geen lijm of giftige verf), zodat we klanten de optie kunnen bieden om hun zonnebril met korting in te ruilen voor het nieuwste model terwijl we oude monturen recycleren.
Ik geloof dat de economie van de toekomst ongetwijfeld een circulaire economie zal zijn waar alle materialen tot in het oneindige gerecycleerd worden in een kleine cirkel. We zien het als onze missie om de circulaire economie hip te maken en zonnebrillen zijn een goede manier om dit te doen. Onze zonnebrillen zijn ontworpen om erover te beginnen praten en mensen te inspireren over afval na te denken.
w.r.yuma is genoemd naar de zonnigste plek ter wereld (Yuma, Arizon, US). w.r.yuma staat voor We Are Yuma; onze klanten zijn niet de ‘eindgebruikers’ maar partners in een nauwgesloten cirkelsysteem waarbij de materialen uiteindelijk bij ons terugkomen voor recyclering.
Aanvankelijk was Yuma de naam voor de startup totdat een paar knorrige advocaten van Puma (de Duitse maker van sportkleding) de naamsregistratie blokkeerden, omdat ze vonden dat die te veel op Puma leek. Maar ik denk dat w.r.yuma de filosofie van het project zelfs beter weerspiegelt dan de originele naam.
Klaar voor disruptie
De zonnebrillenindustrie wordt overheerst door een paar grote spelers, die zich opstellen als een soort monopolisten. Bijna alle bekende merken (van Ray-Ban tot Oakley, Persol tot Chanel) vallen onder een paar grote multinationals en worden vaak in dezelfde fabrieken gemaakt. Dat betekent dat deze spelers gestaag hun prijzen kunnen laten stijgen. Maar dit maakt deze gevestigde industrie ook klaar voor disruptie door kleine spelers zoals wij.
Het bleek moeilijker om zonnebrillen te 3D-printen dan we in eerste instantie dachten. De technologie is nog jong en we hebben veel technische uitdagingen gehad voordat we het juiste recept voor het productieproces vonden. Werken met gerecycleerde materialen is ook een uitdaging omdat elke nieuwe lading gerecycleerd plastic een beetje anders is dan de vorige. We moeten daardoor steeds onze 3D-printers opnieuw afstellen om het materiaal juist te kunnen verwerken.
Nu de technologie op rolletjes loopt en kunnen gaan opschalen, kijken we uit naar het experimenteren met ‘nieuwe economie’-concepten zoals open source design en gedecentraliseerd, gecustomized produceren. Naast succesvol zonnebrillenmerk worden, willen vooral andere mooie producten maken die mensen uitdagen om anders te denken over de toekomst van afval. We hopen dat je meegaat op onze reis van innovatie en verandering.
w.r.yuma is een inspirerend voorbeeld van duurzaam ondernemerschap. Expertisecentrum Sustainable Transformation van AMS wil bedrijven helpen om hun eigen duurzame transformatie mogelijk te maken.