NL

Change Management: van olifanten en chirurgen

Strategy & Innovation Leadership

Als je de deelnemers van de masterclass Change Management vraagt wat ze ervan vonden, dan komt steevast de uitstekende combinatie van theorie en praktijk naar boven, net als de verrijkende interactie met de andere deelnemers. En hun glimlach wordt al helemaal breed wanneer ze terugdenken aan de sprekende oneliners van professor Ron Meyer. Of hoe olifanten en chirurgen helpen duidelijk maken hoe je verandermanagement het beste aanpakt…

Verandering managen is dan ook geen sinecure. Zoals Ron Meyer, professor in Strategisch Leiderschap, aangeeft: “Je mag niet te snel gaan maar ook niet te langzaam. Je moet kunnen aanjagen maar ook kunnen temporiseren. Je moet mensen meekrijgen maar ze af en toe ook opjutten. Balans, daar draait het om.”

AMS_Change_Management-31

 

Je moet niet beginnen snijden vooraleer je weet wat je moet oplossen

 

In de zorgvuldig opgebouwde masterclass leren de deelnemers in drie modules hoe ze die balans kunnen realiseren, te beginnen met inzicht krijgen in hoe een organisatie in elkaar zit, om daarna te bepalen waar je met de organisatie naartoe wil en wat je wil veranderen, en dan pas te eindigen met hoe je die verandering kan leiden. Want “een arts moet ook niet beginnen snijden vooraleer hij weet wat hij aan het oplossen is”, aldus professor Meyer.

 

Je moet de reis overzien om die te kunnen begeleiden

 

En daarmee zitten we meteen bij de ondertussen befaamd geworden metaforen van professor Meyer. Zoals hij zelf aangeeft, is elke verandering zoals een ‘reis’. Als je middenin een reis zit, ben je soms zo overweldigd door wat er rondom jou te beleven valt, dat je ‘the big picture’ uit het oog verliest. Dankzij deze opleiding krijg je een helder inzicht in het grotere verhaal. Want je moet de reis overzien om die te kunnen begeleiden en tot een goed einde te brengen. Pas door als manager te leren uitzoomen, snap je hoe de reizigers in de reis staan, en kan je daarna terug inzoomen om concrete veranderingen te helpen realiseren.

 

Change management is en blijft maatwerk

 

Dat in- en uitzoomen tussen theoretische kaders en praktische tools doet professor Meyer met verve. En dankzij de oneliners en metaforen die hij gebruikt, kunnen de deelnemers na het volgen van de masterclass al even makkelijk switchen tussen theorie en praktijk, om zo de beste aanpak voor hun verandertraject uit te stippelen. Preventieadviseur Ken Desmet getuigt: “Change Management is niet zomaar één methode die je eventjes kan toepassen, het is en blijft maatwerk. In de opleiding krijg je dan ook heel veel bagage en heel verschillende handvatten mee. De oneliners van Ron bieden een goede kapstok om die te onthouden.”

 

In- en uitzoomen blijft de boodschap

 

De vergelijking met olifanten komt alvast regelmatig in die oneliners opduiken. Zo kan je maar beter ‘de olifant in de kamer’ benoemen in plaats van het voor de hand liggende probleem te vermijden. Maar een olifant kan je ook niet in één keer opeten, je moet hem in stukjes snijden. Alleen moet je daarbij wel blijven beseffen dat je slechts een deeltje van een olifant aan het verorberen bent. In- en uitzoomen blijft dus de boodschap. Of nog: een mens is als een olifant met een berijder. De olifant staat voor je emoties, de berijder voor je ratio. Raakt een olifant in paniek, al is dat door het kleinste muisje, dan gaat die aan de haal. Spreken tegen de berijder helpt dan echt niet, je moet eerst de olifant rustig zien te krijgen. Met andere woorden: spreek de emoties van mensen aan, niet hun ratio, dan pas zal verandering lukken.

 

Do it with them

 

Consultant Dorothée Mingneau vond de oneliners al even geweldig: “De metaforen en de quotes die Ron gebruikt, werken bijzonder inspirerend. Ze helpen om het verhaal rond verandering bij mensen echt over te brengen. Want je kan verandering niet aan mensen opleggen. Een hele mooie quote uit de masterclass die ik dus zeker zal blijven meenemen, is ‘don’t do it to them, don’t do it for them, but do it with them.’” Of zoals professor Meyer het samenvat, je moet mensen weten te verleiden om mee op reis te gaan.

---

Maak van elk verandertraject een succesverhaal.

Ontdek de masterclass change management

AMS_changeManagement_Banners_Social_WHALE