Over retromobiliteit, retrologistiek en retroshopping...
Trendwatchers voorspellen een terugkeer van de ‘roaring twenties’ na deze Corona periode. Na een donkere crisisperiode volgt er vaak een actieve periode waar de bevolking volop van het ‘licht na de duisternis’ profiteert. De jaren ’20 na de eerste wereldoorlog en de ‘Golden Sixties’ na de moeilijke naoorlogse periode zijn hier voorbeelden van.
Zeker vanaf eind jaren ’50 en in de ’60ies was ‘the sky the limit’. De opkomst en wijde verspreiding van nieuwe technologieën maakten de mensen het leven gemakkelijker met de wasmachine, de televisie, de auto en het massatoerisme. In die periode werd bijvoorbeeld ook de befaamde Boeing 747 Jumbojet als toestel voor het massatoerisme ontwikkeld. Veel van deze technologieën waaiden over vanuit de VS, in nasleep van het naoorlogse Marshallplan. Ook op shopping gebied was dat zo. In de jaren ’60 werden de eerste echte zelfbediening supermarkten gelanceerd naar analogie van supermarkten in de VS. De eerste zelfbedieningssupermarkt op het Europese vasteland, geopend in 1957, was trouwens het Delhaizefiliaal op het Brusselse Flageyplein. In deze winkels kon men zelf met een winkelkar inkopen doen. Voordien werden de consumenten ‘aan de toog’ bediend bij de lokale kruidenier die een relatief beperkt assortiment aanbood.
Bestellen uit “de cataloog” en het winkeltje van “mevrouw De Bolle”
In jaren ’50 en ‘60 waren er in de steden veel detailhandelaars, waar consumenten speciaal voor naar de stad kwamen. In een gewone gemeente waren deze speciaalzaken immers niet aanwezig. De mensen deden de boodschappen meestal met het openbaar vervoer of de fiets. In de straten van de steden waren amper auto’s en grote parkeergarages. Quasi alle goederenvervoer gebeurde met een bestelwagen, met een ‘triporteur’, een fiets met laadbak, of zelfs met paard en kar. Dorpen hadden dan weer een bakker, een slager, een kleine kruidenier, een bankfiliaal en een krantenwinkel. Daarnaast bestonden er ook diensten zoals de melk- en soepboer, de bakker en de bierhandelaar die aan huis kwamen. Voor overige aankopen moest de consument naar de nabije steden, of konden ze iets bestellen per post met “de cataloog” van 3Suisses. Op de pakjes moest je dan wel een paar weken wachten. Vanaf de jaren ’70 zijn vele van deze gebruiken naar de achtergrond verdwenen. De huidige twintigers en dertigers hebben de melk- en soepboer niet meer gekend en kunnen zich weinig voorstellen bij een postordercataloog. Bovendien kennen ze het beeld van een echte kruidenier alleen van het winkeltje van “mevrouw De Bolle” uit Samson en Gert. Misschien fronst u als lezer nu uw wenkbrauwen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het komende decennium gekenmerkt zal worden door de herintroductie van veel gebruiken uit die periode.
Retromobiliteit, retrologistiek en retroshopping
Er zijn een aantal redenen waarom we binnenkort meer over retromobiliteit, retrologistiek en retroshopping zullen spreken. Enerzijds zijn vooral steden, maar ook gemeentes al een aantal jaren aan het streven naar minder autogebruik en vrachtvervoer. De invoering van milieuzones, de revival van het openbaar vervoer in steden, de sluiting van parkings en het streven naar een toenemend gebruik van cargobikes passen in dit kader. In essentie dromen steden eigenlijk van buurten en mobiliteit zoals het was in de jaren ’50, met weinig auto’s, fijnmazig openbaar vervoer, ecologisch transport met de ‘triporteur’ en een groot aantal speciaalzaken in de stadskern.
Buurtwinkels en eCommerce doen het goed
Sinds eind jaren ’60 hebben de grote supermarkten de kleine zelfstandige kruidenier weggedrukt. Deze grote supermarkten langs grote invalswegen zijn echter op de retour. In elke kleine gemeente of stadsbuurt openen opnieuw filialen van Delhaizes ‘Shop&Go’ en ‘Carrefour Express’, de kruideniers van weleer. Tijdens de pandemie zijn het niet toevallig net deze buurtwinkels die het, net als de eCommerce, bijzonder goed gedaan hebben. De eCommerce wordt door velen aanzien als de “killer” van kleine handelaars en de winkelstraat. Postorderbedrijven zoals 3Suisses, de boekenclub en La Redoute bestaan echter al vele decennia. Enkel de bestelmethode en de levertermijn zijn aangepast. In essentie is kopen op afstand en aan-huis leveringen niet nieuw, het voelt alleen als innovatief aan. 3Suisses was eigenlijk de Zalando van de jaren ’50!
Aan-huis-leveringen blijven toenemen
Het dalende autobezit, nu al sterk merkbaar bij de jeugd, zorgt er voor dat we steeds meer terug zaken thuis geleverd willen hebben en dat we kleinere hoeveelheden per keer aankopen. Enerzijds zullen aan-huis-leveringen van voeding door Hello Fresh, Deliveroo, Delhaize.be enz. verder stijgen. Vroeger leverde de soep- en groentenboer, slager en bakker ook al aan huis. Daarnaast is het duidelijk dat wat we wél nog in de winkel zullen kopen, zoals versproducten, we dit sneller in de buurtsupermarkt zullen halen, net zoals vroeger bij de kruidenier.
l’Histoire se répète toujours
Er lopen vandaag heel veel “innovatieprojecten” over logistiek, mobiliteit, autogebruik en lokale handel bij de overheden. Spreken we in essentie over innovaties? Neen, eigenlijk spreken we over oude gebruiken, vaak met een eigentijds IT sausje eroverheen. Hier is niks mis mee want “l’Histoire se répète toujours…”. De Corona pandemie heeft deze tendenzen enkel versneld.
Op zoek naar een zeer gespecialiseerde, praktijkgerichte opleiding in supply chain, transport of logistiek? Klik hier!