Waarom werken in België het gelukkigst maakt

Strategy & Innovation

GB1.png

Vandaag de dag neemt geluk op de werkvloer een belangrijke plaats in op de agenda van veel bedrijven. België in het bijzonder blijkt daarin met vlag en wimpel geslaagd te zijn. Volgens de Britse Global Workforce Happiness Index 2016, het resultaat van een recente enquête bij Universum, heeft België de meest tevreden werknemers, op de voet gevolgd door Noorwegen en Costa Rica. Wat is het juist dat Belgische bedrijven doen dat hen zo aantrekkelijk maakt en – meer opmerkelijk – waard maakt om te blijven?

Belgische bedrijven voorzien in verschillende behoeften

In het onderzoek werd het geluk van de werknemers berekend aan de hand van werktevredenheid, de waarschijnlijkheid dat werknemers hun huidige werknemer zouden aanraden en loyaliteit (in termen van bereidheid om te blijven). Een tevreden werknemer wordt gedefinieerd als iemand die positief tegenover het bedrijf als werkplaats staat en die geen interesse heeft om van job te veranderen. Het meest boeiende argument voor hoog scorende markten blijkt dat ze toptalent goed behandelen. Belgische bedrijven houden rekening met de noden van hun verschillende groepen werknemers (al dan niet volgens regio, functie, gender of andere parameters) en voorzien daarin, zich realiserend dat er niet één algemene oplossing is om je werknemers tevreden te houden.

Talentmanagement voor expats

Belgische bedrijven zijn zich erg bewust van hun concurrentie en talent en zien talentmanagement als een strategische troef. België is koploper op vlak van industriestandaarden betreffende voordelen, compensatie en werk-/privébalans en maakt zich aantrekkelijk voor zowel toptalent en expats als gewone werknemers. Er is niet enkel aandacht voor het geluk van de werknemers in het eigen bedrijf; daar wordt enkel vergelijkend naar gekeken om te verzekeren dat dit in het belang staat van de werknemer om te blijven, en dat is op zijn beurt van belang voor het bedrijf. Het doel is altijd om werknemers gelijkwaardig te laten voelen tegenover hun collega’s in andere organisaties.

Goede behandeling van senior werknemers

De factoren die je aantrekken tot een nieuwe job zijn niet dezelfde als degene die belangrijk worden nadat je aangenomen bent. Volgens onderzoek van Towers Watson, zijn we geneigd om ons aangetrokken te voelen tot jobs door hun compensatie en werkzekerheid, terwijl onze focus verschuift naar loopbaanontwikkeling en senior leadership eens we aangenomen zijn. Belgische bedrijven komen tegemoet aan de noden van hun senior werknemers, waardoor ze loyaliteit en vertrouwen genereren. De realiteit die werken voor een Belgisch bedrijf biedt, blijkt te beantwoorden aan de verwachtingen van de geïnterviewde.

Aandacht voor loopbaanontwikkeling

Een significante reden voor deze loyaliteit is de aandacht voor loopbaanontwikkeling. Vele werknemers die deelnamen aan de enquête waren niet noodzakelijk ongelukkig in hun job, maar voelden zich ook niet voldaan; ze zijn rusteloos. Rusteloze werknemers zijn slechts gematigd tevreden op hun werk en zouden misschien het bedrijf aanraden, maar staan nog steeds open voor jobverandering als er zich een betere kans aanbiedt. Goed presterend talent inzetten is belangrijk voor Belgische werkgevers, die actieve interesse tonen in hun meest waardevolle werknemers. Door aandacht te schenken aan de groei van hun talent, stellen ze de groei van hun organisatie veilig, waardoor ze een wederzijdse interesse creëren voor het bedrijf en de loyale werknemer.

Hoogstaande opleidingen

Onderzoek heeft uitgewezen dat je met de juiste opleiding al een eind komt in termen van baankansen. Een managementlaag bovenop je vooropleiding leggen, is dan ook een slimme manier om een extra aantrekkelijk profiel voor de arbeidsmarkt te genereren. Antwerp Management School is een internationale businessschool in het hart van het Belgische bedrijfsleven. Met een brede waaier aan advanced en executive programma’s krijgen studenten een enorme voorsprong in hun carrière.

In het bijzonder zijn we trots op ons executive MBA-programma en onze Master in Global Management die het jaar na jaar goed doen in de internationale rankings. Naast kennis van hoogstaand niveau ligt er in onze opleiding een grote focus op de persoonlijke ontwikkeling van het individu. We willen namelijk dat al onze alumni meerwaarde in hun carrière voor zichzelf en anderen. Zo dragen we samen bij aan werknemers die vanuit hun volle potentieel werken en gelukkig zijn in hun job.

Verkrijg jouw ticket voor een succesvolle carrière!