"Door het volgen van de MPM ben ik op alle vlakken een rijker mens geworden"

Public & Social Profit sector

Sigrid.jpg

Als jurist kan je in werkelijk elke sector terecht, dat is ondertussen wel bekend. In de praktijk betekent dit dat je aan een heel veelzijdig profiel moet beantwoorden en elke dag blijft bijleren. Die voordurende ontwikkeling is heel stimulerend, maar niet altijd evident. Sigrid Aelterman, werkzaam als adjunct van de directeur bij het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, merkte op dat ze als juriste in het hoger onderwijsrecht iets miste. Wat precies wist ze niet voordat ze de Master in Publiek Management ontdekte.

Wellicht heb je de verhalen van Tim Uten en Maarten Noeninckx over de MPM gelezen. Sigrid volgt de master op dit moment: “Ik had toch ergens een gemis. Alsof ik steeds in hetzelfde rad bleef rondrennen: er kwam maar geen vooruitgang. Toen ik het programma van de Master in Publiek Management zag, dacht ik echter meteen ‘ja, dat is alles wat ik zoek!’” Sigrid studeert in juni af van de MPM en vertelt ons over haar initiële verwachtingen van de master en hoe ze er nu, bij het verleggen van de laatste loodjes, op terugkijkt.

"Bij de dossiers die ik nu behandel heb ik veel meer inzicht wanneer het aankomt op het beleidsmatige en financiële aspect. Heel concreet kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik nu efficiënter jaarrekeningen kan analyseren dan voordien. Ik trek betere conclusies omdat ik niet alleen meer ben toegespitst op dat juridische."

Van kennis naar inzicht

“Wat ik verwachtte? Tja… veel kennis?” Aan die verwachting werd volgens de goedlachse Sigrid zeker voldaan. De praktische kennis die ze heeft opgedaan, heeft haar naar eigen zeggen heel tastbare resultaten opgeleverd. “In mijn functie kwamen er vaak zaken aan bod die ik niet erg goed kon plaatsen omdat het me ontbrak aan een zekere theoretische achtergrond. Bij de dossiers die ik nu behandel heb ik veel meer inzicht wanneer het aankomt op het beleidsmatige en financiële aspect. Heel concreet kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik nu efficiënter jaarrekeningen kan analyseren dan voordien. Ik trek betere conclusies omdat ik niet alleen meer ben toegespitst op dat juridische.”

"De kritische inzichten van de docenten zorgt ervoor dat je de dingen genuanceerder gaat zien. Ze geven niet gewoon les ‘uit het boekje’.”

Nu het einde van het programma nadert, heeft Sigrid een duidelijk perspectief op hoe de verschillende aspecten van de master elkaar complementeren. “Wat je krijgt in MPM is veel diepgang en intense training als het op timing en planning aankomt. Je moet werkelijk het beste uit jezelf halen.” De kern van het programma ligt volgens haar in het creëren van een bakermat voor nieuwe inzichten. Dat gebeurt door de verworven theoretische kennis toe te passen in praktijk, maar ook en vooral door in dialoog te gaan. De boeiendste lessen ontstaan volgens Sigrid wanneer "de docenten de materie aanvullen met hun eigen kritische inzichten. Dat inzicht zorgt ervoor dat je de dingen genuanceerder gaat zien. Ze geven niet gewoon les ‘uit het boekje’.”

“Je gaat er niet alleen cognitief op vooruit: ook je persoonlijkheid evolueert. Dat het zo transformationeel ging zijn had ik niet verwacht. Het heeft van mij een bewuster mens gemaakt.”

Daarnaast krijg je ook de kans om wat op te steken van je medestudenten, die allemaal heel verschillende profielen en functies invullen. “De diversiteit is een grote rijkdom. Iedereen participeert en het is boeiend om eens andere verhalen te horen.” Mede door de groepswerken die worden georganiseerd, krijg je de kans om te werken aan jezelf. “Je gaat er niet alleen cognitief op vooruit: ook je persoonlijkheid evolueert. Dat het zo transformationeel ging zijn… dat had ik niet verwacht. Op persoonlijk vlak is het echt een hele reis. Het heeft van mij een bewuster mens gemaakt.”

Game changer: politiek handelen

Haar transformatie laat zich voelen in tal van opzichten. “Voor HR heb ik onlangs een heel changeconcept uitgewerkt. Mijn visie is gewoon veel rijker geworden. Dat zie ik in dagdagelijkse toepassingen maar ook in mijn beleid naar de toekomst toe.” Wanneer we vragen wat haar het meeste is bijgebleven, denkt Sigrid terug aan de leadership-tweedaagse waar Jesse Segers het had over politiek handelen. “Dat is echt een concept waar ik initieel voor terugschrok maar waar ik nu vaak gebruik van maak. Wanneer je iets wilt bereiken moet je gaan voor een win-win-win, strategisch zijn en er soepel mee omgaan. Het is echt ongelooflijk succesvol.”

“Zeker als vrouw werkt het feit dat je weet dat je de knowhow hebt om dingen te benaderen, heel erg versterkend."

Volgens Sigrid leer je in de Master in Publiek Management net die tools aan die je nodig hebt om vooruit te gaan. “Zeker als vrouw werkt het feit dat je weet dat je de know-how hebt om dingen te benaderen, heel erg versterkend. Dat maakt de opleiding voor mij uniek: het geeft je de juiste tools om aan de slag te gaan. Wat je er dan mee doet, ligt natuurlijk bij jezelf. Ze worden je in ieder geval aangereikt en dat is een enorme rijkdom. Je leert hoe je je moet opstellen… of misschien is het eerder dat je je bewust wordt van een capaciteit die je hebt: ik wil daar naartoe en ik kan daar naartoe.” Politiek handelen hangt voor Sigrid ook zeker samen met een genuanceerdere visie op beleid. Je bent je bewuster van de verschillende visies en mogelijkheden. Vandaag is het een fundamenteel onderdeel van haar aanpak.

De voordelen van MPM zijn voor Sigrid duidelijk: het is zowel een persoonlijk als een cognitief traject. “Het is heel hard werken – echt heel hard werken – maar je komt er beter uit. Als een beter mens. Echt een voller, rijker mens.”

Benieuwd geraakt? Ontdek de MPM!