NL
blog-classroom

Strategy & Innovation (7)

Inzichten, opinies en cases van AMS

Sort by

Blogposts

Expertise

juni 23, 2017

By Lode Barrezeele

Eerste Hulp Bij Fraudeonderzoek

Strategy & Innovation

Wanneer fraude voorkomt, is het dikwijls niet beperkt tot kleine bedragen maar kan een organisatie met zware verliezen en reputatieschade opgezadeld worden. Daarom is toenemende aandacht voor antifraudebeleidsvormen belangrijk voor een veilige, vertrouwelijke organisatie. Wat is een

Expertise Interview

juni 21, 2017

By Antwerp Management School

AMS en China: een geschiedenis die de toekomst schrijft

Strategy & Innovation

Wie een businessstrategie wil opzetten om handel te drijven met Chinese partners botst vaak op meerdere vlakken op een barrière. Goede intenties van beide kanten raken weleens lost in translation, wat leidt tot defaitisme bij de initiatiefnemer. Wij zaten neer met Paul Matthyssens,

Section

juni 2, 2017

By Antwerp Management School

Alumni Stories – DEEL ACHTTIEN: Een DNA van innovativiteit en ondernemerschap

Students & Alumni Strategy & Innovation

Selfiesticks verkopen naast je fulltime baan? Dat klinkt veel minder spannend dan het eigenlijk is. Miguel Michiels en Ifran Qureshi (beiden 29) volgden in 2009-2010 de Master in Innovation & Entrepreneurship en werken allebei bij LeasePlan. Daarnaast startten ze samen een

Section

mei 19, 2017

By Antwerp Management School

Alumni Stories, DEEL ZEVENTIEN: “Deze master gidst je naar een internationale carrière”

Strategy & Innovation

Een internationale masteropleiding volgen, werpt zeker zijn vruchten af in de huidige internationale businesscultuur. Steven Bell en Nadine Niknafs, alumni van de Master in China-Europe Business, weten dat als geen ander. Zij startten de opleiding omdat ze zowel in China waren

Research

april 25, 2017

By Antwerp Management School

Beleggen voor gevorderden

Strategy & Innovation

Beleggen kan zeer rendabel zijn. Managers van grote bedrijven kunnen bij het beleggen gebruikmaken van voor anderen niet-toegankelijke informatie. Daarom zijn de aan- en verkoop van aandelen door insiders streng geclausuleerd. Hun transacties moeten zij melden aan de toezichthouder FSMA.

Expertise Report

april 18, 2017

By Maka De Lameillieure

Stedelijke mobiliteit is big business. Waarom staan we dan nog steeds in de file?

Sustainable Transformation Strategy & Innovation

Perspectief op mobiliteit van een buitenstaander De onderwerpen van de vierde European Conference on Sustainable Urban Mobility Plans (Europese Conferentie over Duurzame Stedelijke Mobiliteitsplannen), die plaats vond op 29 en 30 maart in Dubrovnik, Kroatië, waren divers: van

Expertise Opinion

april 14, 2017

By Remco Lenstra

Drie redenen waarom je misschien zelf een rem bent op innovatie

Strategy & Innovation

In veel van de gesprekken die we bij het expertisecentrum Business Design & Innovatie voeren met  bedrijven komt op een gegeven ogenblik een variatie op de volgende uitspraak aan bod. “Ja, ik weet wel dat we met Design Thinking aan de slag moeten, maar het is zo verdomd moeilijk om de

Expertise

april 7, 2017

By Sofie Jacobs

Diane Von Furstenberg en het succes van Belgische modeontwerpers

Strategy & Innovation

Fashion is big business. Er gebeurt van alles in deze industrie in Antwerpen en dat wordt ook steeds breder erkend. Diane Von Furstenberg, geboren in Brussel en nu toonbeeld van de American dream, kreeg op 30 maart een eredoctoraat van UAntwerpen. Daarnaast kent België veel kleine

Interview

april 6, 2017

By Antwerp Management School

Decaan op reis: de waarde van internationale partnerships

Corporate Strategy & Innovation

Achter elke managementschool schuilt een gemotiveerde decaan. Paul Matthyssens, sinds 2013 de decaan van Antwerp Management School, geeft inzicht in een belangrijk aspect van zijn functie. Hij legt ons uit waarom hij veel tijd in het buitenland spendeert en daarmee inzet op inward en

Expertise

maart 31, 2017

By Vincent Molly

Vrouwen staan hun mannetje aan het hoofd van familiebedrijven

Strategy & Innovation

Familieondernemingen deden het de afgelopen decennia bijzonder goed. De redenen hiervoor zijn veelvoudig, maar opvallend is vooral dat familiebedrijven doorgaans zelfs in latere generaties nog sterk doordrongen zijn van de waarden die aan hun wortels lagen. Dit wordt op verschillende

Expertise Research

maart 30, 2017

By Maka De Lameillieure

Play time is over

Strategy & Innovation

Jaarlijks meet DMI (The Design Management Institute) de Design Value Index (DVI)* gebaseerd op een portfolio van 16 beursgenoteerde aandelen van bedrijven die worden beschouwd als ‘design-centric’. Een design-centric aanpak geeft aan dat die bedrijven best practices in designmanagement

Expertise

maart 22, 2017

By Remco Lenstra

Design Thinking: 3 valkuilen van de hype

Strategy & Innovation

De laatste maanden en jaren hebben we een grote opkomst gezien van het begrip Design Thinking in bedrijfsmiddens. Iedereen heeft er de mond van vol en er ontstaat steeds meer begripsverwarring naarmate allerhande consultants en bedrijven Design Thinking met hun eigen saus overgieten. Of