Alex.pngDe Belgische grootsteden hebben het gewonnen van de Nederlandse Randstad. Maar dat is niet zo positief als het klinkt. België is namelijk de grote winnaar van de Benelux in de categorie: files. Het standaard geklaag over files blijkt dus niet zo vreemd, Belgen stonden namelijk gemiddeld wel 21 uur in de file in 2016. Alex Van Breedam, professor Global Supply Chain Management aan Antwerp Management School gaf in Trends duiding en hoop voor de toekomst.

 

“Elk jaar worden de files erger, maar we doen er niets aan.” Van Breedam, die naast zijn werk als professor ook CEO is van Tri-Vizor, een bedrijf dat zich bezighoudt met het regelen van goederenstromen, ziet dat de maatregelen die nu worden genomen het probleem niet oplossen. De kilometerheffing die van kracht is in het goederenvervoer is deel van de oplossing, maar geeft andere problemen juist ruimte om op te komen. De beladingsgraad van vrachtwagens is bijvoorbeeld erg laag. Halflege wagens zorgen logischerwijs voor meer wagens op de weg om dezelfde lading te vervoeren.

Vrachtwagens optimaal volladen wordt echter steeds moeilijker, door het hoge modegehalte van producten en de nieuwe wereld van het online shoppen. De tijd waarin winkels grote voorraden lieten aanleveren is voorbij. Een product dat de ene week goed verkoopt, kan de week daarna al niet meer zo gewild zijn. Klanten willen hun bestelling daarnaast zo snel mogelijk ontvangen, wat betekent dat men niet kan wachten tot een wagen vol is. Daarvoor worden natuurlijk ook steeds vaker kleinere camionettes ingezet. Deze betalen minder belasting en mogen zonder beperking de binnenstad inrijden. Praktisch voor de klant, maar minder wenselijk voor de oplossing van het fileprobleem.

 

“Het besef groeit dat we moeten evolueren naar het zogenaamde physical internet. Daarbij zullen we transport op eenzelfde manier organiseren als het e-mailverkeer via internet."

 

Buurlanden

In vergelijking tot buurlanden zoals Nederland en Duitsland, worden in België erg weinig nieuwe wegen gebouwd. Er wordt veel geld wordt opgehaald aan wegenbelasting, maar eigenlijk investeert de staat die niet voldoende in de infrastructuur. De vraag is natuurlijk ook of het uitbreiden van het wegennetwerk de beste optie is. Het aantal wagens zal alleen maar blijven groeien en uiteindelijk slippen ook deze bredere wegen weer dicht.

Volgens Van Breedam is het daarom tijd om naar een ander systeem te kijken. “Het besef groeit dat we moeten evolueren naar het zogenaamde physical internet. Daarbij zullen we transport op eenzelfde manier organiseren als het e-mailverkeer via internet. Als ik een transportopdracht heb met twee pallets van Madrid naar Brussel, dan meld ik die eerst aan op een portaal. Een app, gebaseerd op het internet der dingen, zal dan zoeken naar beschikbare vrachtwagencapaciteit. De chauffeur pikt de vracht op en brengt die naar een volgend knooppunt. Van daaruit gaat het in vier, vijf stappen naar de eindbestemming. Ondanks het overladen, zal dat sneller gaan, omdat je binnen de toegelaten rij- en rusttijden blijft. Door zo te werken, zullen we de beschikbare capaciteit veel beter kunnen delen. Als we er dan ook in slagen alle goederen die naar dezelfde plaats moeten, bij het vertrek te bundelen, dan kunnen we de benodigde capaciteit met misschien wel met 30 procent verminderen.”

 

“Als we het zelf niet doen, zullen de Googles van deze wereld het wel doen.”

 

Unieke kans

Om het dan nog eens helemaal van een andere kant te bekijken: misschien is de overwinning van de Randstad wél reden voor feest. Dat er zo veel files zijn in België, betekent namelijk wel dat we veel winst kunnen maken op die goederenstromen en de informatiestromen die daarmee gepaard gaan. Dat is een unieke kans. Vlaanderen zal een voorloper moeten worden op het gebied van mobiliteit. “Als we het zelf niet doen, zullen de Googles van deze wereld het wel doen.”

Meer informatie? Contacteer Alex Van Breedam
Lees ook het artikel met Alex dat in Knack verscheen:
'De maatschappelijke schade van onlineshoppen'!

We zijn benieuwd wat jij vindt. Laat een reactie achter!