NL

Intercommunales en hun grensoverschrijdende vergoedingen

Public sector & Social profit

Van Garsse Steven 234 x299.jpgAMS Academisch Directeur Steven Van Garsse schreef in De Standaard een opiniestuk rond de recente mediastorm over intercommunales. Van Garsse is expert in de Publieke & Social Profit Sector en stelt dat intercommunales zeker en vast geen specifiek Vlaams of Belgisch probleem zijn. In deze blogpost worden voor jou de belangrijkste zaken uit het artikel samengevat.

 

Door de uitbreiding van het takenpakket van de Vlaamse gemeenten worden er vaker intercommunales opgericht: een samenwerkingsverband tussen verschillende gemeenten. Die intercommunales hebben als doel om die grote opdrachten en projecten die de gemeentegrenzen overschrijden financieel haalbaar te maken. “Veel intercommunale structuren werken goed. Toch zullen enkele zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. Maar hoe meer een louter economische activiteit het overneemt, des te professioneler moet de Raad van Bestuur worden.” Volgens Van Garsse moet er een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds de intercommunales die zich specialiseren in overheidstaken en anderzijds de marktgerichte intercommunales die zich profileren als overheidsbedrijf.

 

Privatisering

Van Garsse poneert dat privatisering kan gebeuren aan de hand van een concessie van openbare diensten. Sommige opdrachten laten privatisering toe, zoals water en energie, maar het is geen wondermiddel dat op alle domeinen kan worden toegepast. “Vroeger gebeurde dat [privatisering] wel meer. Overigens zijn uit enkele verlopen concessies uiteindelijk intercommunales gegroeid, omdat de gemeente met de infrastructuur of het personeel bleef zitten”. Daaraan voegt hij toe dat intercommunales niet per se duurder uitvallen door te werken met openbare aanbestedingen, maar dat het wel zorgt voor meer concurrentie en dus ook transparantie.

 

Transparantie

Wat de transparantie van de vermenging van politici in intercommunales betreft, bestaan er lijsten met wie in welke intercommunale zit. Wat er niet bekend is, is de verloning. Van Garsse stelt dat ook niet elke intercommunale even transparant is. Bij wijze van test deed hij vorig jaar een onderzoek met studenten naar honderd intercommunales waarvan ze zonder veel problemen de gevraagde informatie verkregen.

 

Vergoeding

Op de stelling dat gemeenteraadsleden azen op bestuurszitjes in intercommunales voor wat extra euro’s reageert Van Garsse als volgt: “Om de democratische legitimiteit te verzekeren, is het niet meer dan logisch dat de gemeenten ook hun afgevaardigde sturen naar een intercommunale. Een intercommunale die veel gemeenten telt, telt bijgevolg heel wat bestuurders.” Hij stelt wel dat het aantal bestuurszitjes zeker kan worden verminderd. Hij voegt daaraan toe dat het daarentegen niet gemakkelijk is om de vergoeding in te perken: de verloning wegnemen zorgt volgens hem voor een deprofessionalisering.

Wat vind jij van de recente kritiek rond de verloning voor intercommunales? Laat hieronder je reactie achter!

Antwerp Management School ziet het als haar missie om via haar opleidingen en research de publieke en social profit sector te professionaliseren. Kijk hier wat we jou te bieden hebben!